Penawaran lokasi pelancongan bermula dengan penawaran
destinasi pelancongan semula jadi, lokasi bersejarah dan juga mempunyai nilai
warisan. Kini, dengan kepesatan pembangunan di era globalisasi, Industri
pelancongan telah berkembang pesat dan menjadi suatu industri berbentuk
multidimensi. Pelbagai bentuk kemudahan dan perkhidmatan yang ditawarkan di
bawah payung industri pelancongan. Antaranya termasuklah pelancongan perniagaan
bagi mereka yang melancong sambil berurus niaga, pelancongan kesihatan bagi
mereka yang melancong sambil mendapatkan khidmat perawatan perubatan,
pelancongan sukan kepada mereka yang melancong sambil bersukan, dan lain-lain.
Secara dasarnya, apa sahaja yang boleh menarik minat pengunjung boleh
ditawarkan sebagai tarikan pelancongan.
Poster 'Picturesque Malaya' dicetak pada tahun 1930-an di Singapura. sumber: http://www.malaysiadesignarchive.org/ |
Tarikan
negara ini sebagai destinasi pelancongan telah bermula sejak zaman pentadbiran
Inggeris lagi. Malaya dipromosikan sebagai sebuah negara yang indah dan mengalami
musim panas sepanjang tahun - sesuatu yang tidak dapat dinikmati oleh
masyarakat Inggeris di tempat asal mereka. Cara hidup masyarakat yang unik dan
pelbagai juga turut dipromosikan sebagai daya penarik kepada pelancong luar.
Setelah Merdeka, kerajaan yang ditubuhkan memberi penekanan terhadap pembangunan
dan menangani masalah ketidakseimbangan ekonomi antara kaum terlebih dahulu.
Setelah fasa pembangunan sebuah negara ditangani dan kestabilan dicapai,
penekanan mula diberikan terhadap industri pelancongan. Bab XI dalam Rancangan
Malaysia Kedua (RMK 2), 1971 – 1975 telah menggariskan pelancongan sebagai
salah satu industri yang mendapat penekanan khusus, di samping perdagangan,
perlombongan dan pembinaan. RMK 2 turut memperkenalkan Dasar Pelancongan, di
mana beberapa strategi dirangka untuk menggalakkan perkembangan industri
pelancongan negara. Penekanan khusus ini diberikan berdasarkan laporan
peningkatan pelancong dari 23,000 orang pada tahun 1961 kepada 77,000 orang
pada tahun 1970, hasil dari pembangunan infrastruktur yang dicapai menerusi
Rancangan Malaysia Pertama 1966 – 1970. (EPU, Rancangan
Malaysia Kedua, 1971 - 1975) .
Setelah
itu, sektor pelancongan terus mendapat tempat di dalam rancangan-rancangan
pembangunan negara, terutama selepas penubuhan Tourism Development Corporation,
TDC pada tahun 1972. Peningkatan jumlah pelancong kepada 2,031,835 orang pada
tahun 1980 (EPU, Rancangan Malaysia
Keempat, 1981-1985) menerusi usaha promosi oleh TDC bersama
Malaysia Airlines (MAS) telah membuktikan bahawa industri pelancongan yang dikendalikan
secara sistematik dan berfokus boleh membantu dalam pertumbuhan ekonomi negara.
Oleh sebab itu, kerajaan sentiasa memberi penekanan terhadap industri ini,
terutama dalam rancangan-rancangan pembangunan negara.
Tahap
pencapaian industri pelancongan di Malaysia boleh dilihat menerusi jumlah
kehadiran pelancong, sama ada dari dalam mahupun luar negara. Antara penanda
aras yang boleh digunakan termasuklah kejayaan program Tahun Melawat Malaysia
yang dianjurkan pada tahun 1990, 1994, 2007 dan 2014. Kesemua kempen Tahun
Melawat Malaysia tersebut mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dan
dinanti-nantikan oleh para pelancong seluruh dunia. Terkini, kempen Tahun Melawat
Malaysia tahun 2014 telah berjaya menarik seramai 27.4 juta pelancong, dengan
pertumbuhan sebanyak 6.7 peratus berbanding tahun sebelumnya. (Saeril, 2015) .
No comments:
Post a Comment