Sunday 7 August 2016

Tahap pembangunan industri pelancongan

Penawaran lokasi pelancongan bermula dengan penawaran destinasi pelancongan semula jadi, lokasi bersejarah dan juga mempunyai nilai warisan. Kini, dengan kepesatan pembangunan di era globalisasi, Industri pelancongan telah berkembang pesat dan menjadi suatu industri berbentuk multidimensi. Pelbagai bentuk kemudahan dan perkhidmatan yang ditawarkan di bawah payung industri pelancongan. Antaranya termasuklah pelancongan perniagaan bagi mereka yang melancong sambil berurus niaga, pelancongan kesihatan bagi mereka yang melancong sambil mendapatkan khidmat perawatan perubatan, pelancongan sukan kepada mereka yang melancong sambil bersukan, dan lain-lain. Secara dasarnya, apa sahaja yang boleh menarik minat pengunjung boleh ditawarkan sebagai tarikan pelancongan.
 
Poster 'Picturesque Malaya' dicetak pada tahun 1930-an di Singapura. sumber: http://www.malaysiadesignarchive.org/ 


Tarikan negara ini sebagai destinasi pelancongan telah bermula sejak zaman pentadbiran Inggeris lagi. Malaya dipromosikan sebagai sebuah negara yang indah dan mengalami musim panas sepanjang tahun - sesuatu yang tidak dapat dinikmati oleh masyarakat Inggeris di tempat asal mereka. Cara hidup masyarakat yang unik dan pelbagai juga turut dipromosikan sebagai daya penarik kepada pelancong luar. Setelah Merdeka, kerajaan yang ditubuhkan memberi penekanan terhadap pembangunan dan menangani masalah ketidakseimbangan ekonomi antara kaum terlebih dahulu. Setelah fasa pembangunan sebuah negara ditangani dan kestabilan dicapai, penekanan mula diberikan terhadap industri pelancongan. Bab XI dalam Rancangan Malaysia Kedua (RMK 2), 1971 – 1975 telah menggariskan pelancongan sebagai salah satu industri yang mendapat penekanan khusus, di samping perdagangan, perlombongan dan pembinaan. RMK 2 turut memperkenalkan Dasar Pelancongan, di mana beberapa strategi dirangka untuk menggalakkan perkembangan industri pelancongan negara. Penekanan khusus ini diberikan berdasarkan laporan peningkatan pelancong dari 23,000 orang pada tahun 1961 kepada 77,000 orang pada tahun 1970, hasil dari pembangunan infrastruktur yang dicapai menerusi Rancangan Malaysia Pertama 1966 – 1970. (EPU, Rancangan Malaysia Kedua, 1971 - 1975).



Setelah itu, sektor pelancongan terus mendapat tempat di dalam rancangan-rancangan pembangunan negara, terutama selepas penubuhan Tourism Development Corporation, TDC pada tahun 1972. Peningkatan jumlah pelancong kepada 2,031,835 orang pada tahun 1980 (EPU, Rancangan Malaysia Keempat, 1981-1985) menerusi usaha promosi oleh TDC bersama Malaysia Airlines (MAS) telah membuktikan bahawa industri pelancongan yang dikendalikan secara sistematik dan berfokus boleh membantu dalam pertumbuhan ekonomi negara. Oleh sebab itu, kerajaan sentiasa memberi penekanan terhadap industri ini, terutama dalam rancangan-rancangan pembangunan negara.

Tahap pencapaian industri pelancongan di Malaysia boleh dilihat menerusi jumlah kehadiran pelancong, sama ada dari dalam mahupun luar negara. Antara penanda aras yang boleh digunakan termasuklah kejayaan program Tahun Melawat Malaysia yang dianjurkan pada tahun 1990, 1994, 2007 dan 2014. Kesemua kempen Tahun Melawat Malaysia tersebut mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dan dinanti-nantikan oleh para pelancong seluruh dunia. Terkini, kempen Tahun Melawat Malaysia tahun 2014 telah berjaya menarik seramai 27.4 juta pelancong, dengan pertumbuhan sebanyak 6.7 peratus berbanding tahun sebelumnya. (Saeril, 2015).








No comments:

Post a Comment