Sunday 7 August 2016

Sistem Sokongan oleh Pihak Kerajaan dan Swasta yang ditawarkan untuk Pembangunan Industri Pelancongan

Sejak industri pelancongan mendapat tempat di dalam dasar pembangunan negara, pelbagai inisiatif telah diambil oleh pihak kerajaan bagi mewujudkan sistem sokongan yang mampan terhadap pembangunan industri ini. Dalam Rancangan Malaysia Kedua 1971 – 1975, sektor pelancongan telah dikenalpasti sebagai antara sektor penyumbang dalam pembangunan ekonomi negara. Kerajaan telah menggariskan beberapa inisiatif bagi menggalakkan industri ini di bawah Rancangan Malaysia Kedua, iaitu;
-       Mengadakan kawasan-kawasan pelancongan baharu
  •  Mengkaji kemungkinan-kemungkinan pelancongan (menerusi penubuhan Lembaga Penggalakan Pelancongan), menumpukan operasi di luar negara di samping dalam Negara
  •  Membangunkan fasiliti yang akan menyokong industri pelancongan, seperti lapangan terbang antarabangsa dan menubuhkan syarikat penerbangan nasional, Malaysia Airlines System (MAS)
(EPU U. P., Rancangan Malaysia Kedua, 1971 - 1975)
Pesawat MAS

Setelah kejayaan dicapai menerusi Rancangan Malaysia Kedua,  kerajaan terus menumpukan perhatian yang lebih kepada sektor pelancongan di dalam Rancangan Malaysia Keempat 1981 – 1985, di mana perhatian lebih serius diberikan terhadap aktiviti pelancongan domestik. Menerusi galakan kerajaan, pada masa tersebut bilangan hotel untuk kemudahan industri pelancongan telah meningkat dari 766 buah pada tahun 1976 kepada 835 buah pada tahun 1980. Pelbagai galakan diberikan kepada pengusaha dan pengendali pelancongan termasuklah pemberian insentif, pengecualian cukai, dan juga pemberian status perintis. Dalam pada itu, perhatian juga mula diberikan kepada aspek latihan profesional dalam bidang perhotelan dan kulinari, menerusi penubuhan Hotel & Tourism Management Institute oleh Pusat Daya Pengeluaran Negara (kini Perbadanan Produktiviti Malaysia) dan tawaran pengajian Hotel dan Katering oleh MARA. (EPU U. P., Rancangan Malaysia Keempat, 1981-1985)

Seterusnya, menerusi Rancangan Malaysia Kelima 1986 – 1990, kerajaan mendapati bahawa Malaysia belum cukup dikenali sebagai sebuah destinasi pelancongan antarabangsa dan gesaan dibuat bagi mempromosikan pelancongan di negara ini dengan lebih agresif. Dalam RMK 4, Tourism Development Corporation membelanjakan RM58.4 juta bagi tujuan promosi, merangkumi promosi menerusi rencana-rencana dalam majalah, iklan di televisyen, dokumentari, pameran, seminar, dan bengkel. Galakan terus diberikan kepada pengendali sektor pelancongan, seperti pengurangan tarif elektrik juga dikurangkan kepada pengendali hotel, dan satu skim pembiayaan (New Investment Fund) diperkenalkan untuk tiga sektor utama, termasuk sektor pelancongan. Di peringkat kabinet, Jawatankuasa Pelancongan ditubuhkan bagi merencana garis panduan dan hala tuju pelancongan menerusi kerjasama pihak kerajaan dan swasta. Manakala bagi aspek keselamatan, Polis Diraja Malaysia telah menubuhkan Unit Polis Pelancong yang dikhaskan untuk menjaga keselamatan para pelancong. (Unit Perancang Ekonomi Negara, 1986 - 1990)



Sektor pelancongan mendapat penekanan khusus dalam Rancangan Malaysia Keenam 1990 – 1995, menerusi pengenalan Kempen Melawat Malaysia / Visit Malaysia Year 1990. Berkesinambungan daripada Rancangan Malaysia Kelima yang cuba menjenamakan pelancongan Malaysia, kini sektor pelancongan di negara ini mula menampakkan fokusnya, terutama kepada keunikan yang hanya boleh didapati di Malaysia untuk ditawarkan kepada pelancong. Fokus diberikan pada warisan kebangsaan, kepelbagaian budaya, dan keunikan alam semulajadi. Oleh itu, kempen Tahun Melawat Malaysia tahun 1990 telah memperlihatkan kejayaan yang cemerlang dan diteruskan dengan kempen Tahun Melawat Malaysia tahun 1994 pula.

Dalam Rancangan Malaysia Ketujuh 1996 – 2000, industri pelancongan di Malaysia didapati semakin menghampiri kematangan. Fasiliti pelancongan telah dibangunkan dan negara kini sudah mula dikenali dunia. Penawaran produk pelancongan baharu diperlukan untuk menarik lebih ramai pelancong. Oleh itu, industri pelancongan mula meneroka produk-produk baharu, seperti pelancongan pelajaran, eko pelancongan, agro pelancongan, dan pelancongan sukan. Karnival Beli-belah mula dianjurkan setiap penghujung tahun, dan penganjuran acara peringkat antarabangsa seperti Flora Fest, Malaysia Fest, Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition (LIMA) mula dipergiatkan. Pelancongan di Malaysia juga dipromosikan menerusi slogan Malaysia Truly Asia, yang diwar-warkan ke seluruh dunia, bagi menonjolkan keunikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan pilihan. (EPU U. P., Rancangan Malaysia Ketujuh, 1996 - 2000)
 
Sidang media pengumuman LIMA 2017 yang bakal berlangsung pada 23 - 25 Mac 2017

Memasuki Rancangan Malaysia Kelapan 2001 – 2005, kerajaan terus memandang serius sumbangan industri pelancongan, dan mula menumpukan kepada pelancongan domestik. Kempen Cuti-cuti Malaysia mula diperkenalkan, dan turut melibatkan kempen melawat negeri-negeri, seperti Tahun Melawat Selangor 2000 dan Tahun Melawat Perak 2001. Sehubungan dengan itu, sebuah badan pelancongan peringkat negeri, iaitu Majlis Tindakan Pelancongan Negeri (MTPN) ditubuhkan pada tahun 2002. Meskipun melalui era ketidakstabilan politik serantau dan ancaman wabak SARS, industri pelancongan terus dirancakkan dengan pengenalan program Malaysia Rumah Keduaku, Malaysia my Second Home (MM2H) dan ketibaan pelancong juga turut disemarakkan dengan pengenalan pakej penerbangan pelancongan mudah dan ringkas oleh syarikat penerbangan tambang murah Air Asia. (EPU U. P., Rancangan Malaysia Kelapan, 2001 - 2005)



Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan 2006 – 2010, fokus diberikan terhadap usaha pembangunan pelancongan mampan. Usaha tersebut didokong menerusi pengukuhan peranan Majlis Tindakan Pelancongan Negeri dan juga penekanan terhadap penawaran produk-produk pelancongan yang berpotensi, termasuk mempromosi lokasi-lokasi menarik untuk penggambaran, terutama di peringkat antarabangsa. Promosi berterusan, dan bertumpu kepada Kempen Tahun Melawat Malaysia tahun 2007 yang turut meraikan Sambutan Jubli Emas Kemerdekaan negara. Mekanisme Akaun Satelit Pelancongan (TSA) diperkenalkan, bagi mengira sumbangan sektor pelancongan kepada pertumbuhan ekonomi, pelaburan dan pendapatan negara. (EPU U. P., Rancangan Malaysia Kesembilan, 2006 - 2010)

Seterusnya, menjelang Rancangan Malaysia Kesepuluh 2011 - 2015, Malaysia didapati telah berada di kedudukan ke-16 dari segi pendapatan pelanconganan dan menguasai hampir 2% daripada syer pasaran global pada tahun 2008. Industri pelancongan menggaji 1.7 juta pekerja atau hampir 16% daripada jumlah guna tenaga, dan ntara tahun 2006-2009, pendapatan industri pelancongan meningkat sebanyak 67.1% kepada RM53.4 bilion. Ketibaan pelancong meningkat sebanyak 43.6% kepada 23.6 juta orang. Rancangan kali ini mensasarkan untuk memperbaiki kedudukan Malaysia supaya menjadi antara 10 negara teratas dari segi pendapatan pelancongan global. Usaha diperhebat bagi menambahbaik produk pelancongan sedia ada mengikut kluster pelancongan berfokus serta menambahbaik penyelenggaraannya; membangunkan produk pelancongan baharu yang ikonik iaitu Kidzania dan Malaysia Truly Asia Centre di Kuala Lumpur dan Legoland Malaysia di Iskandar Malaysia, Johor; menjajar semula aktiviti promosi dan pengiklanan yang menumpukan kepada pasaran utama di Rusia, India, China dan Timur Tengah; seterusnya memperkenalkan pensijilan produk dan aktiviti pelancongan. (EPU U. P., Rancangan Malaysia Kesepuluh, 2011 - 2015)


Program Transformasi Kerajaan yang diperkenalkan oleh kerajaan turut menyenaraikan sektor pelancongan dalam Program Transformasi Ekonomi Negara. Program ini menetapkan 12 sasaran utama, yang merangkumi kluster destinasi membeli-belah dengan mempertingkat kawasan membeli-belah bebas cukai, menjadikan Bukit Bintang sebagai lokasi membeli-belah utama, membina Premium Outlet, memperkukuh pelancongan berasaskan alam semulajadi, menawarkan pelancongan pelayaran mewah, pelancongan golf, spa, pelancongan perniagaan, menambah-baik perkhidmatan bidang perhotelan dan lain-lain. (ETP ANNUAL REPORT , 2014)

1 comment:

  1. entri yang mendalam, sesuai sebagai rujukkan

    ReplyDelete