Sejak industri pelancongan mendapat tempat di
dalam dasar pembangunan negara, pelbagai inisiatif telah diambil oleh pihak
kerajaan bagi mewujudkan sistem sokongan yang mampan terhadap pembangunan
industri ini. Dalam Rancangan Malaysia Kedua 1971 – 1975, sektor pelancongan
telah dikenalpasti sebagai antara sektor penyumbang dalam pembangunan ekonomi
negara. Kerajaan telah menggariskan beberapa inisiatif bagi menggalakkan
industri ini di bawah Rancangan Malaysia Kedua, iaitu;
-
Mengadakan kawasan-kawasan pelancongan baharu
- Mengkaji kemungkinan-kemungkinan pelancongan (menerusi penubuhan Lembaga Penggalakan Pelancongan), menumpukan operasi di luar negara di samping dalam Negara
- Membangunkan fasiliti yang akan menyokong industri pelancongan, seperti lapangan terbang antarabangsa dan menubuhkan syarikat penerbangan nasional, Malaysia Airlines System (MAS)
Pesawat MAS |
Setelah kejayaan dicapai
menerusi Rancangan Malaysia Kedua, kerajaan
terus menumpukan perhatian yang lebih kepada sektor pelancongan di dalam
Rancangan Malaysia Keempat 1981 – 1985, di mana perhatian lebih serius
diberikan terhadap aktiviti pelancongan domestik. Menerusi galakan kerajaan,
pada masa tersebut bilangan hotel untuk kemudahan industri pelancongan telah
meningkat dari 766 buah pada tahun 1976 kepada 835 buah pada tahun 1980.
Pelbagai galakan diberikan kepada pengusaha dan pengendali pelancongan
termasuklah pemberian insentif, pengecualian cukai, dan juga pemberian status
perintis. Dalam pada itu, perhatian juga mula diberikan kepada aspek latihan
profesional dalam bidang perhotelan dan kulinari, menerusi penubuhan Hotel & Tourism Management Institute
oleh Pusat Daya Pengeluaran Negara (kini Perbadanan Produktiviti Malaysia) dan
tawaran pengajian Hotel dan Katering oleh MARA. (EPU U. P., Rancangan
Malaysia Keempat, 1981-1985)
Seterusnya,
menerusi Rancangan Malaysia Kelima 1986 – 1990, kerajaan mendapati bahawa
Malaysia belum cukup dikenali sebagai sebuah destinasi pelancongan antarabangsa
dan gesaan dibuat bagi mempromosikan pelancongan di negara ini dengan lebih
agresif. Dalam RMK 4, Tourism Development Corporation membelanjakan RM58.4 juta
bagi tujuan promosi, merangkumi promosi menerusi rencana-rencana dalam majalah,
iklan di televisyen, dokumentari, pameran, seminar, dan bengkel. Galakan terus
diberikan kepada pengendali sektor pelancongan, seperti pengurangan tarif
elektrik juga dikurangkan kepada pengendali hotel, dan satu skim pembiayaan (New Investment Fund) diperkenalkan untuk
tiga sektor utama, termasuk sektor pelancongan. Di peringkat kabinet,
Jawatankuasa Pelancongan ditubuhkan bagi merencana garis panduan dan hala tuju
pelancongan menerusi kerjasama pihak kerajaan dan swasta. Manakala bagi aspek
keselamatan, Polis Diraja Malaysia telah menubuhkan Unit Polis Pelancong yang
dikhaskan untuk menjaga keselamatan para pelancong. (Unit Perancang
Ekonomi Negara, 1986 - 1990)
Sektor
pelancongan mendapat penekanan khusus dalam Rancangan Malaysia Keenam 1990 –
1995, menerusi pengenalan Kempen Melawat Malaysia / Visit Malaysia Year 1990. Berkesinambungan daripada Rancangan
Malaysia Kelima yang cuba menjenamakan pelancongan Malaysia, kini sektor
pelancongan di negara ini mula menampakkan fokusnya, terutama kepada keunikan
yang hanya boleh didapati di Malaysia untuk ditawarkan kepada pelancong. Fokus
diberikan pada warisan kebangsaan, kepelbagaian budaya, dan keunikan alam
semulajadi. Oleh itu, kempen Tahun Melawat Malaysia tahun 1990 telah
memperlihatkan kejayaan yang cemerlang dan diteruskan dengan kempen Tahun
Melawat Malaysia tahun 1994 pula.
Dalam
Rancangan Malaysia Ketujuh 1996 – 2000, industri pelancongan di Malaysia didapati
semakin menghampiri kematangan. Fasiliti pelancongan telah dibangunkan dan
negara kini sudah mula dikenali dunia. Penawaran produk pelancongan baharu
diperlukan untuk menarik lebih ramai pelancong. Oleh itu, industri pelancongan
mula meneroka produk-produk baharu, seperti pelancongan pelajaran, eko
pelancongan, agro pelancongan, dan pelancongan sukan. Karnival Beli-belah mula
dianjurkan setiap penghujung tahun, dan penganjuran acara peringkat
antarabangsa seperti Flora Fest, Malaysia Fest, Langkawi International Maritime
and Aerospace Exhibition (LIMA) mula dipergiatkan. Pelancongan di Malaysia juga
dipromosikan menerusi slogan Malaysia Truly Asia, yang diwar-warkan ke seluruh
dunia, bagi menonjolkan keunikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan
pilihan. (EPU U. P., Rancangan Malaysia
Ketujuh, 1996 - 2000)
Memasuki Rancangan Malaysia Kelapan 2001 –
2005, kerajaan terus memandang serius sumbangan industri pelancongan, dan mula
menumpukan kepada pelancongan domestik. Kempen Cuti-cuti Malaysia mula
diperkenalkan, dan turut melibatkan kempen melawat negeri-negeri, seperti Tahun
Melawat Selangor 2000 dan Tahun Melawat Perak 2001. Sehubungan dengan itu,
sebuah badan pelancongan peringkat negeri, iaitu Majlis Tindakan Pelancongan
Negeri (MTPN) ditubuhkan pada tahun 2002. Meskipun melalui era ketidakstabilan
politik serantau dan ancaman wabak SARS, industri pelancongan terus dirancakkan
dengan pengenalan program Malaysia Rumah Keduaku, Malaysia my Second Home (MM2H) dan ketibaan pelancong juga turut
disemarakkan dengan pengenalan pakej penerbangan pelancongan mudah dan ringkas
oleh syarikat penerbangan tambang murah Air Asia. (EPU U. P., Rancangan
Malaysia Kelapan, 2001 - 2005)
Dalam
Rancangan Malaysia Kesembilan 2006 – 2010, fokus diberikan terhadap usaha
pembangunan pelancongan mampan. Usaha tersebut didokong menerusi pengukuhan
peranan Majlis Tindakan Pelancongan Negeri dan juga penekanan terhadap
penawaran produk-produk pelancongan yang berpotensi, termasuk mempromosi
lokasi-lokasi menarik untuk penggambaran, terutama di peringkat antarabangsa.
Promosi berterusan, dan bertumpu kepada Kempen Tahun Melawat Malaysia tahun
2007 yang turut meraikan Sambutan Jubli Emas Kemerdekaan negara. Mekanisme
Akaun Satelit Pelancongan (TSA) diperkenalkan, bagi mengira sumbangan sektor
pelancongan kepada pertumbuhan ekonomi, pelaburan dan pendapatan negara. (EPU U. P., Rancangan
Malaysia Kesembilan, 2006 - 2010)
Seterusnya,
menjelang Rancangan Malaysia Kesepuluh 2011 - 2015, Malaysia didapati telah
berada di kedudukan ke-16 dari segi pendapatan pelanconganan dan menguasai
hampir 2% daripada syer pasaran global pada tahun 2008. Industri pelancongan
menggaji 1.7 juta pekerja atau hampir 16% daripada jumlah guna tenaga, dan
ntara tahun 2006-2009, pendapatan industri pelancongan meningkat sebanyak 67.1%
kepada RM53.4 bilion. Ketibaan pelancong meningkat sebanyak 43.6% kepada 23.6
juta orang. Rancangan kali ini mensasarkan untuk memperbaiki kedudukan Malaysia
supaya menjadi antara 10 negara teratas dari segi pendapatan pelancongan
global. Usaha diperhebat bagi menambahbaik produk pelancongan sedia ada
mengikut kluster pelancongan berfokus serta menambahbaik penyelenggaraannya;
membangunkan produk pelancongan baharu yang ikonik iaitu Kidzania dan Malaysia
Truly Asia Centre di Kuala Lumpur dan Legoland Malaysia di Iskandar Malaysia,
Johor; menjajar semula aktiviti promosi dan pengiklanan yang menumpukan kepada
pasaran utama di Rusia, India, China dan Timur Tengah; seterusnya
memperkenalkan pensijilan produk dan aktiviti pelancongan. (EPU U. P., Rancangan
Malaysia Kesepuluh, 2011 - 2015)
Program
Transformasi Kerajaan yang diperkenalkan oleh kerajaan turut menyenaraikan
sektor pelancongan dalam Program Transformasi Ekonomi Negara. Program ini
menetapkan 12 sasaran utama, yang merangkumi kluster destinasi membeli-belah
dengan mempertingkat kawasan membeli-belah bebas cukai, menjadikan Bukit
Bintang sebagai lokasi membeli-belah utama, membina Premium Outlet, memperkukuh
pelancongan berasaskan alam semulajadi, menawarkan pelancongan pelayaran mewah,
pelancongan golf, spa, pelancongan perniagaan, menambah-baik perkhidmatan bidang
perhotelan dan lain-lain. (ETP ANNUAL REPORT , 2014)
entri yang mendalam, sesuai sebagai rujukkan
ReplyDelete